Type and press Enter.

Persoonlijke blog: Lombok en de Gili eilanden

Na een boottocht van een uur, een ferry oversteek van twee uur en drie vluchten, zijn we dinsdagavond 22 oktober aangekomen op Lombok. We zijn meteen doorgereisd naar Kuta, een plaatsje in het zuiden van het eiland. Het was heerlijk om na ruim een week weer een keer te douchen en in een bed te slapen. Ook waren we dankbaar dat de enige dieren die ons vannacht gezelschap hebben gehouden een grote kakkerlak en een salamandertje waren en niet de nootjes stelende ratten van Raja Ampat. Want ja, ik weet nu zeker dat het ratten zijn. Ik heb de laatste nacht nog het genoegen gehad om er één tussen mijn spullen te betrappen, wat natuurlijk voor een vrij onrustig vervolg van de nacht heeft gezorgd.

De eerste dag in Lombok hebben we voor €3,50 een scootertje gehuurd om de verlaten stranden ten westen van Kuta te verkennen. Aangezien we beiden nog nooit scooter hadden gereden, was dit in het begin nog best spannend. Ik was – na een halve bak uitleg in gebrekkig Engels – zelfs zo slecht dat de eigenaar van het hostel mij in eerste instantie geen scooter wilde verhuren. Echter hebben de steile zandweggetjes vol kuilen en stenen ervoor gezorgd dat wij binnen een dag van amateurs naar professionele scooterrijders zijn gepromoveerd. Het feit dat we links moesten rijden en dat sommige van onze medeweggebruikers nogal roekeloos rijden, was in het begin nog wat spannend. Maar wat was het gaaf om over de lange slingerwegen te rijden, prachtige rijsvelden te passeren en de ruige stranden van het zuiden van Lombok te ontdekken! En weer viel het op hoe lief en behulpzaam de lokale bevolking is. Ze lijken altijd vrolijk te zijn en zwaaien allemaal als wij op onze scootertjes langsrijden.

De tweede dag hebben we het zuiden van Lombok nog verder verkend. ’s Avonds hebben we voor het eerst samen een ‘date avond’ gehad. Want ondanks dat we nu elke dag samen zijn, willen we dit er toch een beetje inhouden. De derde dag zijn we doorgereisd naar het noorden van Lombok, richting het plaatsje Senggigi. Met de scooter hebben we de bochtige weg langs de prachtige kust van het noorden van Lombok gevolgd. Het landschap was niet zo ruig als in het zuiden en het viel ons op dat hier veel groener is. In de middag aten we voor €3,- vis op het strand – die we zowaar zelf uit een grote bak vol vers gevangen vis uit mochten kiezen – en aan het begin van de avond keken we onder het genot van een vers fruitsapje naar de zonsondergang. Het was weer genieten om een hele dag op onze scootertjes door het prachtige landschap van Lombok te rijden.

Vanuit Bangsal, een kustplaatsje in het noorden van Lombok, zijn we zaterdag 26 oktober met de boot naar één van de Gili eilanden gevaren. We kozen voor de public ferry – deze kostte namelijk maar €0,70 – en zaten vervolgens in een wiebelend bootje vol locals en proviand. Een kwartier later zetten we voet aan wal op Gili Air, waar we in een leuk hostel verbleven. We hadden hier maar 1 nacht geboekt, maar de eerste dag beviel zo goed dat we besloten om nog een nachtje bij te boeken. Vervolgens beviel ook de tweede dag erg goed en boekten we nóg maar een nachtje bij. Dat is het fijne van niks van te voren plannen!

Op Gili Air hangt een super relaxt sfeertje en de mensen zijn erg vriendelijk. Ook zijn er veel leuke barretjes en restaurants en kijk je aan het einde van de middag op de zitzakken op het strand naar de zonsondergang. ‘s Avonds treden er live bands op en worden sommige plekken op het strand omgetoverd tot een openluchtbioscoop. We zijn hier dus enorm aan het genieten! Eigenlijk hadden we hier nog wel iets langer willen blijven.

Waar ik af en toe nog moeite mee heb, is met het maken van keuzes. Nu zullen de meeste van jullie denken: ‘Denise, dat heb je toch altijd!’ Dat klopt, maar hier moeten we voortdurend keuzes maken voor ons tweeën. Ik wil dan heel erg rekening houden met Stan, waardoor ik de neiging heb om niet te kiezen wat ik zelf wil, maar om te kiezen wat Stan graag wil (of wat ik denk dat Stan graag wil). Meer voor mezelf kiezen is altijd een leerpuntje voor mij geweest en hier op reis is dat het des te meer. Daarnaast merken we dat we af en toe nog van mening verschillen over het plannen van de reis. Waar Stan dingen graag iets verder van te voren plant, doe ik dit veel liever op het allerlaatste moment.

Morgen vliegen we naar Flores, de laatste bestemming in Indonesië! Echter bizar hoe snel de tijd gaat. Naar welk land we hierna gaan weten we eigenlijk nog niet. En persoonlijk vind ik dat een heerlijk gevoel!