Type and press Enter.

Persoonlijke blog: De reis door Noord-Vietnam

Onze reis door het noorden van Vietnam start in Phong Nha, een plek waar ik direct verliefd op ben geworden! Het begint al goed als we hier ’s avonds laat aankomen. We hadden een simpel hutje geboekt bij onze accommodatie, maar omdat ze toch niet vol zitten, krijgen we een upgrade naar een driepersoonsbungalow met terras en uitzicht op het meer. Voor een prikkie slapen we nu dus in een waanzinnig mooie bungalow! Als we de volgende dag het nationale park Phong Nha-Kẻ Bàng gaan verkennen is het net alsof we de film ‘King Kong’ binnenstappen. Overal om ons heen bevinden zich enorme kalkstenen rotsformaties, begroeid door de dichte jungle. Het mooiste van Phong Nha is dat de meeste mensen dit deel van Vietnam nog niet kennen en we dus zo goed als niemand tegenkomen als we met de scooter door dit waanzinnige landschap rijden. Dit is echt een verborgen pareltje in Vietnam. Phong Nha is één van de grootste kalksteenlandschappen ter wereld en van de 300 grotten zijn er enkelen toegankelijk gesteld voor publiek. We bezoeken één van deze indrukwekkende grotten, de Paradise Cave, die 31.4 kilometer lang is. Zelf kunnen we zo’n kilometer lang deze imposante grot inlopen. Daarnaast maken we in de Botanic Garden een flinke hike naar enkele watervallen. De volgende dag stappen we samen met Jos, de andere Nederlandse backpacker waar we in Vietnam regelmatig mee samen reizen, op de scooter en rijden we zo’n 5 uur door de prachtige bergen van Phong Nha. Dit is een bijzondere tocht en onderweg genieten we van de meest waanzinnige uitzichten. Het is heerlijk om weer midden in de natuur te zijn en we blijven ons continu verbazen over het prachtige landschap. We zijn het erover eens dat deze plek toch wel in de top 3 komt te staan van de mooiste bestemmingen tot nu toe.

De natuur van Phong Nha is ontzettend mooi, maar ik kan er hier ook van genieten om op ons bungalowterras rustig een boekje te lezen. We blijven 3 nachten in Phong Nha slapen en vanuit daar nemen we de nachtbus naar Ninh Binh. Deze bus vertrekt pas om 21:00, dus we hebben dan nog de hele dag om in Phong Nha door te brengen. Helaas is de donkere hemel en de stromende regen het enige wat die dag zien. We besluiten dus maar om een dagje in de accommodatie door te brengen. Het is immers ook niet veilig om dan met de scooter te gaan rijden en stiekem genieten we er best wel van om lekker in ons bed een filmpje te kijken en de veel te lekkere pure chocoladebrownies van een restaurantje in de buurt te eten.

De busrit naar Ninh Binh verloopt eigenlijk prima. Een beetje te goed zelfs; in plaats van de geplande 5:00 ’s ochtends komen we om 3:30 in de ochtend aan. Een half uur later staan we bij onze accommodatie. De kamer die we hebben geboekt is om 8:30 klaar, dus daar moeten we nog wel een tijdje op wachten. We besluiten uiteindelijk om naar Hang Mua viewpoint te gaan, zodat we daar de zonsopgang kunnen zien. Helaas is er door het dikke wolkenpak niks van de zon te zien, maar het uitzicht is wel de moeite waard. Als we terug bij onze homestay komen, duiken we toch nog heel even terug in bed voor we weer op pad gaan. Het landschap in Ninh Binh is erg vergelijkbaar met dat van Phong Nha, alleen is het hier wat toeristischer. We maken een waanzinnig mooie boottocht langs de grote rotsen en bezoeken twee pagoda’s. Eén van deze tempels, de Bai Dinh Pagoda, is de grootste van Vietnam en we zouden zo een hele dag door kunnen brengen in dit enorme complex. Ik vind het Boeddhistische geloof in Vietnam ontzettend interessant en het is bijzonder om te zien dat alle tempels zo rijkelijk worden versierd.  

In Ninh Binh is het in de ochtend en avond zo tussen de 18 en 20 graden. Stiekem moeten we toegeven dat we het dan, ook met een lange broek en trui, alsnog wel een beetje koud hebben. Maar bij de gedachte jullie daar in Nederland de koude temperaturen onder het vriespunt moeten doorstaan, heb ik het al iets minder koud. We beginnen overigens beiden te merken dat het reizen soms best vermoeiend is. We zijn in Vietnam eigenlijk altijd de hele dag op pad en alhoewel we natuurlijk vooral leuke dingen doen, hebben we er ook steeds meer behoefte aan om af en toe een rustmomentje te hebben. We proberen dit dan ook voor of na het avondeten een uurtje te doen.

Na Ninh Binh reizen we met de bus verder naar de hoofdstad van Vietnam, Hanoi. We bezoeken onder andere Train Street; een treinspoor die dwars door een woonwijk loopt en waar omwonenden dus een paar keer per dag een enorme trein voorbij zien rijden. Maar vooral de avonden in Hanoi zijn erg leuk. Op vrijdag, zaterdag en zondag, precies de dagen dat wij in de stad zijn, wordt het hele gebied rondom Hoan Kiem Lake afgesloten voor auto’s en scooters. Alle locals komen hier dan samen om te sporten, te dansen of muziek te maken. Er worden overal straatoptredens gegeven, enorme Jenga torens opgebouwd en spelletjes gespeeld. Daarnaast zijn er enkele grote podia, waar Vietnamese bandjes en DJ’s optreden. Er hangt hier een fijne sfeer en het is leuk om te zien dat ook de wat behouden Vietnamezen ervan genieten om samen met familie en vrienden naar muziek te luisteren en spelletjes te spelen. Daarnaast is de Beer Corner bij ons favoriet; hier zit je tussen honderden locals op kleine, plastic krukjes en drink je voor €0,90 een flesje bier. In twee dagen hebben we enorm veel gezien van het drukke, maar gezellige Hanoi.

Vanuit Hanoi reizen we met de bus verder richting Halong Bay. Deze wereldberoemde baai wordt gekenmerkt door dezelfde enorme karstbergen als in Phong Nha en Ninh Binh, alleen staan ze hier niet op het land, maar in het water. Over Halong Bay hebben we veel slechte verhalen gehoord. Het is ten eerste enorm duur om een cruise of boottocht door de baai te maken en daarnaast schijnt de plek zó overspoeld te worden door toeristen, dat het water helemaal vervuild is en je geen foto van het landschap kunt maken zonder dat hier honderden toeristenbootjes op staan. Het klinkt voor ons niet echt aantrekkelijk, maar gelukkig kunnen we een goedkopere en minder toeristische optie vinden. We reizen naar het eiland Cat Ba en vanuit daar maken we een boottocht door de minder bekende, maar net zo mooie Lan Ha Bay. Tijdens deze dagtrip kunnen we genieten van de prachtige omgeving en gaan we zelfs een stukje kajakken tussen de hoge rotsformaties. Maar, eerlijk is eerlijk, op Cat Ba hebben we ook vooral gewoon gerelaxt. Het eiland had een fijn strandje waar we zeker twee volle dagen hebben doorgebracht. We hadden eigenlijk niet zoveel zin om al te veel te doen en genoten ervan om lekker te zonnen en te lezen. Dit was overigens ook erg goed voor ons budget. Onze hotelovernachting inclusief ontbijt kostte maar €5,- per nacht en aangezien we in een half uurtje naar het strand konden lopen, waren de lunch en het avondeten de enige kosten die we verder hadden. Zeker met het oog op de komende dagen konden we deze ontspanning wel gebruiken. Na Cat Ba rijden we namelijk met de nachtbus binnen zo’n 11 uur naar Ha Giang, waar we om 4 uur in de ochtend aankomen. Vanaf daar starten we de Ha Giang Loop: een motortocht van zo’n 400 kilometer door de prachtige bergen van Ha Giang. Deze 4-daagse tocht schijnt intensief, maar wel één van de mooiste dingen in Vietnam te zijn!

In de nachtbus naar Ha Giang kan ik helaas niet veel slapen. Gelukkig kunnen we bij de homestay waar we onze motoren huren nog een paar uurtjes verder slapen. In de ochtend krijgen we uitleg over de semi-automatische motor. Ik vind het best spannend, want schakelen met een motor heb ik nog niet eerder gedaan en we hebben gehoord dat er best veel mensen vallen of uitglijden tijdens het rijden van de Ha Giang Loop. Onze backpack laten we bij de homestay achter en alle spullen die we nodig hebben gaan in een kleine rugzak achterop de motor. Dit is overigens niet veel, want het is een heel stuk kouder in Ha Giang en de enige warme kleding die we bij hebben, hebben we al aan. Het schakelen met de motor krijgen we gelukkig vrij snel onder de knie. Na een uurtje rijden kunnen we dus vooral genieten van de verbazingwekkende uitzichten die we onderweg hebben. We zouden continu wel kunnen stoppen voor het maken van een foto van het prachtige landschap, die na elke bocht die we maken nóg een stukje mooier lijkt te zijn.

De wegen zijn niet overal even goed en zitten soms vol kuilen of zijn bezaaid met kiezelsteentjes. Op sommige plekken is de weg waar we eigenlijk op zouden moeten rijden nog niet eens gemaakt en slalommen we dus door het zand en om de graafmachines heen. Gelukkig brengen we het er goed van af en rijden we alles rustig op ons eigen tempo.

Wel is het koud, écht koud. Het contrast met de afgelopen tijd had niet groter kunnen zijn. Waar we een paar dagen geleden nog op het strand lagen, hebben we nu drie lagen kleding aan, dragen we handschoenen en hebben we de hele dag een loopneus van de kou. De gevoelstemperatuur van 5° C is echt even wennen. Helaas kennen ze hier nergens een verwarming en kunnen we ons alleen aan kopjes Vietnamese thee opwarmen. Als we rond half 5 dan ook bij onze accommodatie aankomen, duiken we als eerste even in bed om warm te worden. We slapen in simpele homestays of hotelletjes. De bedden hebben harde matrassen en in de badkamers hangt de douche zo ongeveer boven de wc, waardoor je technisch gezien tegelijkertijd zou kunnen plassen en douchen. Echter zijn we tegenwoordig al héél erg tevreden als de douche warm water heeft en als we ’s avonds onder een lekkere deken kunnen kruipen. Het zijn best lange dagen op de motor en we kunnen er echt van genieten om ’s avonds in bed een film te kijken (een Kerstfilm natuurlijk, het is toch al begin december). Ondanks de kou is het rijden van de Ha Giang loop echt een geweldige ervaring!

De reis door Ha Giang en door Vietnam zijn helaas niet geëindigd zoals ik van te voren had verwacht en zoals iedereen inmiddels al weet, reis ik na Vietnam alleen verder naar Laos. Deze persoonlijke blog heb ik gedurende het verblijf in Vietnam continu bijgehouden en omdat ook dit onderdeel van de reis was, laat ik de woorden staan zoals ik ze in eerste instantie geschreven heb.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *