Type and press Enter.

Persoonlijke blog: Het verblijf op Pulau Kri

Dinsdag 15 oktober 2019

Vanochtend werd ik wakker van het geluid van de zee en de golven. We hebben heerlijk geslapen; gisteren sliepen we rond 21:30 en vanochtend werden om 8:30 weer wakker. Op zich niet gek, we hebben in het vliegtuig natuurlijk een nachtje overgeslagen. Het is een heerlijk gevoel om uit je hutje te stappen en het prachtige eiland Kri als eerste aanblik te hebben. Ik voel me hier rustig en ontspannen.

Vanochtend nam Lisias – de eigenaar van de homestay – ons met de boot mee naar een plek om te snorkelen. Hier zagen we zeeschildpadden en zo’n beetje alle vissen die in de film ‘Nemo’ voorkomen. Het is bijzonder om te zien hoeveel kleurrijke en unieke vissen hier rondzwemmen. Bij terugkomst staat onze lunch klaar. We krijgen onder andere een grote vis voorgeschoteld, die vanmorgen vers in de zee is gevangen. Lekkerder en verser heb ik vis nog niet eerder op!

Dagelijks spoelen er hier op het strand bijzondere schelpen aan en inmiddels heb ik een aardige collectie verzameld. Je ziet ze hieronder op de foto:

We hebben deze homestay tot en met vrijdag geboekt en willen daarna een volgend eiland gaan verkennen. Op dit moment staan Pam Islands op de planning, omdat het Piaynemo uitzichtpunt hier ligt. Maar voor nu hebben we niks vaststaan en gaan we genieten van de plek waar we nu zijn!

Woensdag 16 oktober 2019

Elke ochtend staan we hier rond 6 uur op. We starten de dag met een duik in het warme zeewater. Daarna eten we, onder het genot van een kop thee, de zelfgemaakte broodjes of pannenkoekjes van de vrouw van Liasis. Overigens wel met een vestje aan (ik dan), want inmiddels ben ik al zo aan de Aziatische temperaturen gewend, dat het ’s ochtends met 25 °C nog wat fris voelt. Zo vroeg in de ochtend en rond een uur of 4 – als de zon langzaam richting de horizon zakt – zijn mijn favoriete momenten van de dag. Dan is het eiland op z’n mooist en is de sfeer nog kalmer en vrediger dan normaal. Ik heb sowieso al een soort fascinatie voor de zonsop- en ondergang, dus ik kan er geen genoeg van krijgen om de lucht hier iedere keer weer roodoranje te zien kleuren. Na ons ontbijt trekken we er vaak op uit om te snorkelen en eer we terug en helemaal opgedroogd zijn, staat de lunch al klaar, die meestal bestaat uit de verse visvangst van die ochtend, rijst, een vol bord groenten, typische Indonesische lekkernijen en fruit. Het dagelijks leven is hier zo ontspannen dat ik de vanzelfsprekende westerse luxes als een douche en normale wc niet eens mis.

Inmiddels ben ik beste vrienden geworden met de trouwe viervoeter van de familie, die we zelf Charlie hebben genoemd. Of ik nu een einde ga zwemmen, een stukje ga wandelen of rustig ga lezen, hij volgt me altijd en overal.

Omdat Pam Island, waar Piaynemo is, erg ver weg ligt en een boottocht daarom duur is, hebben we besloten dat dit toch niet onze volgende bestemming wordt. Gelukkig kan Liasis ons morgen voor een wat lager tarief naar het eiland brengen, zodat we in ieder geval Piaynemo kunnen zien. Wel willen we graag nog een ander eiland van Raja Ampat bezoeken, één die wat dichter bij de haven van Waisai ligt en waar we goedkoper heen kunnen varen. We hebben in ieder geval een ticket geboekt waarmee we van Sorong naar Lombok vliegen op dinsdag 22 oktober. Tot die tijd kunnen we nog genieten van de schoonheid van Raja Ampat.

Donderdag 17 oktober 2019

Vandaag staat de trip naar Pam Islands op de planning. Liasis brengt ons in zijn gammele longboat – waar een scheur in zit die elke keer dat we op een golf slaan steeds groter lijkt te worden – naar de eilanden toe. Doorweekt van het zeewater komen we 2 uur later op de eilanden aan. We nemen het trappenstelsel naar boven en binnen 10 minuten staan we op het hoogste puntje van Piaynemo. Vanaf hier hebben we zicht op een aantal met regenwoud begroeide eilandjes, die omringd zijn door de turkooizen en smaragdgroene zee. Wauw, wat is dit mooi! Nadat een gezamenlijke groep luidruchtige Aziaten die hier op excursie zijn – en ons nog specialer vinden dan Piaynemo – weer naar beneden afdaalt, hebben we het uitzicht helemaal voor onszelf. Een hoop foto’s en verwondering later lopen we terug naar de boot en beginnen we aan de oncomfortabele tocht terug naar Kri.

Onderweg stoppen we bij het eiland Arborek voor een lunch. Op dit eiland zit een klein dorpje waar we kennis maken met de West-Papoease bevolking die hier woont. Hier maken we onder andere kennis met Ciska en haar jongere broertje, die trots het klaslokaal van groep 3/4 laat zien op de school waar ze les krijgt. Ze spreekt al een aardig woordje Engels. De kinderen die op dit eiland wonen zijn inmiddels gewend aan toeristen en vinden het leuk om op de foto te gaan of een balspelletje te spelen. Na een bezoek aan het eiland varen we terug naar onze homestay.

Morgen gaan we naar de volgende homestay op Gam Island. ’s Avonds genieten we nog even van de bizarre sterrenhemel die we hier vanaf de steiger kunnen bewonderen.